Film Sequence Analysis

mercredi 9 septembre 2009

FILM SEQUENCE ANALYSIS

Voici une liste non exhaustive d’éléments d’analyse de séquences filmiques proposée par Zachary Baqué, enseignant chercheur à l’Université de Toulouse II le Mirail lors du stage PAF de mars 2009 à l’IUFM de Limoges. Les éléments pertinents selon la séquence choisie sont à faire repérer aux élèves, en fonction des objectifs du professeur. Des groupes d’éléves sont constitués en lien avec les repérages demandés et les tâches à effectuer, des rapporteurs sont désignés pour s’exprimer lors de la mise en commun. Le bilan est constitué en classe entière.

Definition : A “film sequence” is a self-contained segment of a movie

Pay attention to and take notes about :

• The narrative : what happens ?

• The function of the sequence in the larger narrative : what are the facts ?

• The composition of the sequence : describe the frame, the space, the set, the position of the characters,… How do they produce meaning ? (for example : is the current frame the boundary of the action ? What’s inside the frame ? What’s outside the frame ? What is meaningful in the frame ?)

• The use of sound(s) and type(s) of music (when available) : sound on, as well as sound off, sound effects, etc… Relate the sound(s) and pictures

• The dialogues : Can you hear different accents, levels of languages, a voice over ? Relate the dialogue and pictures

• The photography : what is the framing ? the focus ? What are the colours ?

• The editing : what are the transitions techniques before and after the sequence ? Is the sequence filmed in a continuous flow ? How would you qualify the rhythm of the sequence ?

• The position of the audience : Does any character stare at the camera ? Does the audience (= you) side with one character in particular ? Does the sequence conform with the audience’s expectations ?

• The acting

• The costumes : what do they reveal about the characters, the situation, the story ?

Before or after watching the sequence, if relevant :

• Study the socio-historical background of the film (who is the producer ? Do you know any other film by the same director ?...)

• Read some critics and film reviews

Juillet

7 novembre 2012 - Truckerbuddies

Partez sur les routes des Etats Unis avec Truckerbuddies !